tisdag 22 januari 2013

Veckans vegetariska

Det har varit en dålig bloggstart på det här året. Fokus för mig har legat på träning och skidåkning, för att komma i form till Tjejvasan den 23 februari. Litet avbräck blev det minst sagt när jag på annandagen fick feber (39,5 grader!) och hosta. Sen tog det två veckor innan jag var på banan igen. Matlagningen var inte direkt på topp den här tiden heller. Men nu är jag igång.
Barnen och jag pratade häromveckan om att vi ska äta vegetariskt minst en gång i veckan, och bli bättre på att fisk. I dag var det vegetariska dagen. I Friskispressen hittade jag nyligen ett recept på morotssoppa med ingefära. Receptet kommer från Anna Bergenströms klassiska kokbok Annas mat, som ju precis kommit i ny upplaga. Jag gjorde ju om lite grand så klart. Tog bort potatis och rotselleri, la till lite grädde och crème fraiche, för att göra den lite mer LCHF (den innehåller visserligen morötter, så den kanske inte passar alla).
Så här gjorde jag:

I en tjockbottnad gryta, fräste jag (i smör):
500 gram morötter i skivor
2 gula hackade lökar
Cirka 1 dm purjo i skivor
Två skivade vitlöksklyftor

Det ska fräsa ganska länge, minst fem minuter. Strö sen över 1 tsk curry och en bit (3 cm) riven ingefära, och häll på knappt en liter vatten. I med två buljongtärningar och koka under lock i 30 minuter. Mixa soppan, häll i ett par deciliter grädde och/eller crème fraiche.
Smaka av med rivet skal och saft av en lime, samt lite salt och peppar.
Servera med grekisk youghurt och rostade frön av något slag.

Sen blev det pannkakor, helt vanliga till barnen och LCHF till mig. Provade ett nytt recept, och det är det bästa hittills tycker jag. Måste säga att jag inte är så överdrivet förtjust i kokosmjöl, utan använder mandelmjöl mer och mer. Så jag letade fram ett pannkaksrecept med det, fast gjorde så klart om det lite...

2 ägg och 1 dl grädde vispas.
Blanda ner 1 dl mandelmjöl, en nypa salt och 1/2 tsk fiberhusk. Låt det stå och svälla kanske tio minuter. 
Smält ungefär två teskedar kokosfett/olja i en stekpanna, och rör sedan ner det i smeten. Sen är det dags att grädda pannkakor. Av den här satsen fick jag fyra pannkakor (inte fullstora, men i stället lite tjockare än vanliga tunnpannkakor).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar