onsdag 23 januari 2013

Veckans fisk


I vår strävan efter att äta mer vegetariskt och mer fisk, var det i dag dags för veckans fiskmiddag. Har haft ett paket torsk i frysen rätt länge, och nu bestämde jag mig för att provan något av de fyra recept på thaiburgare/thaibiffar/thai fish cakes som jag rivit ut ur olika tidningar. Efter att ha läst alla recepten och jämfört, kom jag fram till att inget var perfekt. Så det blev min egen variant, dock väldigt likt receptet ur något recepthäfte från Coop. Så här gjorde jag:

*Finhacka (eller kör i matberedare) ett paket djupfryst vit fiskfilé (jag hade torsk, men det går säkert precis lika bra med både kolja och sej) till färs.
* I en skål blandas rivet skal från en hel lime och och saften från en halv lime, en pressad vitlöksklyfta, 1 finhackad salladslök (jag tog hela löken, även blasten), knappt 1 msk fisksås, en nypa råsocker och 1/2 röd chili, finhackad.
* Lägg i fisken och rör om. 
* Vispa två äggvitor till skum och vänd ner i fisksmeten. Rör ihop, men rör så lite som möljligt.
* Forma små biffar (man kan behöva krama ur en del vätska) och stek på knappt medeltemperatur, ungefär tre minuter på varje sida.

Det var lite svårt att få dem att hålla ihop, men med hyfsat låg temperatur och lite längre stektid, höll de ihop bättre.

Till det här gjorde jag en sallad på salladskål, färsk broccoli, paprika, morotsstrimlor, salladslök, rostade cashewnötter, pressad lime och olja. Barnen fick nudlar i sin sallad. Blandade grekisk youghurt med pyttlite sweet chilisås, och det var perfekt till.

Fiskbiffarna uppskattades betydligt mer än gårdagens morotssoppa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar